• TCM w Polsce
  • Jak komponować posiłki, by zachować dobrą odporność na zimowe chłody?

    Artykuł opracowany przez
    Bożena Górek
    „Terapia dietetyczna powinna być pierwszym krokiem podjętym w kierunku leczenia choroby. Dopiero kiedy ten sposób zawiedzie, należy spróbować działania lekami”

    - Sun Si Miao

    Codziennie powinno się spożywać minimum 3 posiłki ciepłe, mniej więcej o stałych porach, uzupełniając je 2 mniejszymi (przekąskami), np. ok 11.00 i 16.00.

    ŚNIADANIA:

    Najlepszą zdolność trawienną żołądek ma w godzinach 7.00-9.00, dlatego to najlepsza godzina na śniadanie. Poranny posiłek powinien być pożywny, wystarczająco obfity i wzmacniający, ale też niezbyt pospiesznie zjedzony. Właściwie przyrządzone śniadanie wzmacnia funkcje Żołądka oraz Śledziony na cały dzień, a powolne spożywanie wspomaga procesy trawienne i transformacji pożywienia. Aby wzmocnić siły obronne należy spożywać produkty energetycznie neutralne, lekko rozgrzewające, przygotowane za pomocą ogrzewających metod gotowania (np. duszenie, pieczenie, gotowanie), które wzmacniają i zapobiegają powstawaniu wilgoci.

    ZALECANE:

    Optymalnie, dzień należy zacząć od gotowanego (ciepłego) kleiku na bazie zbóż (np. płatki owsiane, kasza jaglana, kasza gryczana, ryż), zwłaszcza prosa, albo bardziej rozgrzewającego owsa (np. owsianka). Kleik możesz połączyć z orzechami, nasionami lub niewielką ilością sezonowych duszonych owoców, czy też owoców suszonych. Jeśli potrzeba, można go lekko posłodzić, żeby poprawić smak używając miodu naturalnego, marmolady, czy dobrej jakości cukru brązowego Muscovado czy Rapadura.

    Ciekawostka!

    Kleik z kaszy jaglanej z rodzynkami, cynamonem, kardamonem, orzechami i ogrzewającymi duszonymi owocami będzie bardzo dobrym posiłkiem na rozpoczęcie dnia.

    * Jeśli jesteś typem zmarzlucha – uprzednio podpraż kaszę jaglaną, a jeszcze bardziej Cię rozgrzeje.

    UNIKAJ:

    Energetycznie zimnych i wytwarzających wilgoć produktów, które osłabiają poranne trawienie, np. owoców, soków owocowych, smoothie, surowych produktów, produktów z mleka krowiego.

    OBIADY:

    Obiady powinny być przede wszystkim zawsze ciepłym i pożywnym posiłkiem, który wzmocni Żołądek i Śledzionę. Warto jeść rozgrzewające zboża i rośliny strączkowe (np. soczewica czerwona, kasza gryczana, kasza jaglana, ryż) i warzywa (dynia, marchew, fenkuł, papryka), podobnie jak ryby, trochę chudego mięsa. Lecz pamiętaj, że codzienne jedzenie mięsa nie jest korzystne dla zdrowia. Lepiej popijać dziennie Rosół Mocy, niż jeść kotleta…

    Ciekawostka!

    Dobry posiłek nie obciąży Twojego organizmu ani nie wywoła senności. Należy unikać pożywienia tłustego, oleistego, produktów, które są zbyt zimne, albo zbyt obfitych posiłków. Produkują one wilgoć w organizmie, spowalniają przepływ energetyczny i obniżają siły odpornościowe organizmu. Mogą również wywoływać zastoje w organizmie.

    POSIŁKI WIECZORNE / KOLACJE:

    Wieczorem znacznie zmniejsza się poziom zdolności trawiennych. Kolacja powinna być zatem niezbyt obfita, tak aby przygotować organizm do snu, a nie do trawienia posiłku. Korzystnie będzie zjeść ciepłą zupę warzywną, do której możesz dodać niewielką ilość kaszy. Korzystne będzie zrezygnowanie z jedzenia mięsa w porze kolacji.

    UNIKAJ:

    Energetycznie gorącego, pobudzającego pożywienia, na przykład ostro przyprawionych potraw.

    Ciekawostka!

    Obfity posiłek wieczorny obciąża Żołądek i Śledzionę, które są z natury mniej wydajne o tej porze dnia. Często skutkuje to przybieraniem na wadze, mdłościami, wzdęciami i zaburzeniami snu. Żołądek wypełnia zbyt duża ilość pożywienia i nie jest w stanie go transformować i skutkuje to „zastojem pożywienia” w narządzie. Organizm zamiast się regenerować musi transformować nadmiar pożywienia i nie będzie w stanie się zregenerować.

    Pierwszym krokiem ku lepszej odporności jest zatem zmiana nawyków żywieniowych i wzmacnianie narządów trawiennych, czyli wzmacnianie Środkowego Ogrzewacza poprzez spożywanie głównie produktów o termice neutralnej i ciepłej, rzadziej ochładzającej i sporadycznie o zimnej i mocno rozgrzewającej.

    Reasumując przytoczę bliskie mi przysłowie podkreślone przez tradycyjną „Szkołę Środka”: „Bez wiedzy na temat właściwej diety, niemal niemożliwe jest cieszenie się dobrym zdrowiem”, co doskonale każdorazowo sprawdza się w życiu codziennym, gdyż osoby, które zagłębiają się i stosują tajniki zdrowego odżywiana statystycznie zdecydowanie rzadziej chorują, są bardziej rześkie, mają więcej energii i cieszą się znacznie lepszym samopoczuciem od tych, którzy temat lekceważą…



    Autorzy

    Bożena Górek Terapeuta żywieniowy i metod naturalnych, terapeuta akupunktury kosmetycznej i ucha. Opracowuje autorski protokół naturoterapii organizmu w drodze do naturalnego piękna skóry. Jej celem jest poszerzanie świadomości społeczeństwa na temat wpływu pożywienia i emocji na jakość życia.

    Najciekawszy newsletter o Medycynie Chińskiej!

    • Dołącz do grona naszych czytelników.
    • Śledź nasze artykuły, filmy i polecane akcesoria TCM.
  • email
    Zostań czytelnikiem
    naszego newslettera

  • Mogą Cię zainteresować

    Odżywianie dla zdrowia

    książka, odżywianie, dieta, medycyna chińska

    Terapia pożywieniem - Dietetyka według tradycyjnej medycyny chińskiej

    książka, odżywianie, dieta, medycyna chińska

    Olejek eteryczny Fenyoungjing

    olejek leczniczy na przeziębienie

    Maść Tygrysia Biała

    zdjęcie ciekawego produktu

    Jedz i żyj zgodnie z porami roku

    książka, odżywianie, dieta, pory roku

    Moksa do moczenia stóp - rozgrzewa, stymuluje krążenie, poprawia metabolizm

    moksa do moczenia stóp

    Superodżywianie

    książka, odżywianie, dieta, medycyna chińska
  • FreshMail.pl