Naciśnij ESC aby zamknąć

Podstawy teorii yin – yang

Artykuł opracowany przez:
Piotr Łysoniewski
Facebook – Taijitu
Instagram – Taijitu
YouTube – Taijitu
Strona – Taijitu

Teoria yin – yang przedstawia orientalną wizję świata, która różni się od zachodniego modelu postrzegania świata. Na Zachodzie od czasów starożytnych dominuje pogląd zestawiania zjawisk przeciwnych, przez co w znacznym stopniu zawęża się postrzeganie świata jako nierozdzielnej całości. Wschodnie podejście oczywiście dostrzega przeciwieństwa występujące w naturze, jednak wyraźnie podkreśla, że zjawiska stawiane w opozycji uzupełniają się i nie mogłyby istnieć bez siebie nawzajem.

Dobrym przykładem jest obserwacja następujących po sobie cyklicznie zjawisk takich jak dzień i noc. Stanowią swoje wyraźne przeciwieństwo, jednak jedno nie istniałoby bez drugiego, a wspólnie tworzą większą całość – dobę.

Prosty symbol – taijitu (przedstawiający połączenie yin i yang) zawiera cztery zasady.

Zasada przeciwieństwa i dopełnienia

Istnienie zjawisk zachodzących w świecie zależne jest od ich przeciwieństw. Przeciwieństwa te płynnie przechodzą jedno w drugie i dopełniają się wzajemnie, dzięki czemu wyłania się spójna całość.

„Prawo yin i yang stanowi naturalny porządek wszechświata, jest podstawą wszechrzeczy, matką wszelkich zmian, korzeniem życia i śmierci. (…)

Yin i yang są nierozdzielne, a ich wzajemna zależność przejawia się we wszystkich zjawiskach we wszechświecie.” ~Neijing Suwen

Zasada relatywności

Nie istnieje czyste yang i czyste yin. Nawet w skrajnym yang zawarty jest aspekt yin i odwrotnie. Zjawiska postrzegane są jako yin lub yang w stosunku wobec siebie. Przykładem jest cykl dobowy, gdzie dzień jest yang, a noc yin. W ciągu nocy moment tuż przed świtaniem będzie bardziej yang w stosunku do północy, itp.

„Jest powiedziane, że yin zawiera się w yang, a yang zawiera się w yin. Dzień uważa się za porę yang, a noc za yin. Można też dokonać dalszego podziału: pora od poranka do południa jest yang w yang, czas od południa do zachodu słońca jest yin w yang, okres od zmierzchu do północy to yin w yin, a godziny od północy do świtu to yang w yin.” ~Neijing Suwen

Zasada interakcji

Nierównowaga jednej skrajności wpływa na swe przeciwieństwo w wyniku czego obie skrajności (tworzące spójną całość) znajdują się w nierównowadze. Ta zasada tłumaczy również stany nadmiaru yang wynikającego z rzeczywistego nadmiaru yang lub niedoboru yin oraz nadmiaru yin wynikającego z rzeczywistego nadmiaru yin lub niedoboru yang.

„Yin jest esencją narządów wewnętrznych i źródłem qi. Yang chroni powierzchnię ciała przed patogennymi wpływami i zapewnia działanie mięśni. Kiedy yin nie jest w stanie utrzymać yang, krążenie w kanałach przyspiesza i dochodzi do nadmiaru yang qi, które porusza się wtedy w niekontrolowany sposób. Jeśli natomiast yang qi jest niedoborowe i nie stanowi wystarczającej przeciwwagi dla yin, komunikacja między narządami wewnętrznymi ulega zakłóceniu, a dziewięć otworów ciała przestaje funkcjonować.” ~Neijing Suwen

Zasada transformacji

Kiedy jedna ze skrajności osiąga swoje maksimum, wówczas przeradza się w swoje przeciwieństwo. Dobrym przykładem jest atak zewnętrznego Zimna, które wnikając w głąb ciała i osiągając swoją skrajność przeradza się w Gorąco – czyli przeziębienie z objawami Zimna przeradza się w przeziębienie z objawami Gorąca.

„Yin i yang w ciele powinny znajdować się w równowadze. Jeśli przeważa yang, yin będzie upośledzone, i na odwrót. Nadmiar yang przejawia się jako choroba gorączkowa, a nadmiar yin jako choroba z zimna. Jednak jeśli yang jest skrajnie nasilone, może zamienić się w swoje przeciwieństwo: przekształcić się w chorobę zimna, i na odwrót.” ~Neijing Suwen

YANG YIN
Niebo Ziemia
Słońce Księżyc
Dzień Noc
Gorąco Zimno
Ogień Woda
Zewnętrze Wewnętrze
Wydech Wdech
Energia męska Energia żeńska
Przód Tył
Powierzchowność Głębia
Biel Czerń

 

Zdrowiem nazywamy równowagę yin i yang w naszym ciele. Oczywiście w ciągu całego naszego życia jak i podczas cyklu dobowego czy rocznego stosunek ww. energii jest zmienny. Jednak po przekroczeniu pewnej granicy, która dla każdego z nas ma inny zakres, można mówić o znacznym zaburzeniu równowagi yin i yang co prowadzi do powstania warunków do rozwoju chorób.

„Kluczem do utrzymania zdrowia jest umiejętność regulowania yin i yang w ciele. Zaburzenie ich równowagi przypomina cykl roczny, w którym jest wiosna, ale brakuje zimy, albo w którym jest zima, ale brak lata. Jeżeli yang jest w nadmiarze i wymyka się spod kontroli, uszkadza yin. Tylko spokojne, harmonijne yin może okiełznać yang qi i poskromić jego ekspansywną naturę. Wówczas duch pozostaje niezakłócony, a umysł jasny. Jeśli yin i yang się rodzielają, rozchodzą się również jing (esencja) i shen (duch).” ~Neijing Suwen

Powyższy opis pokazuje jak jeden prosty symbol potrafi w dokładny sposób oddać zależność zjawisk zachodzących w naszym otoczeniu i nas samych.

Piotr Łysoniewski

Dietetyk TCM, psychodietetyk, mgr inż. metalurgii AGH w Krakowie, który skutecznie przekuł pasję do zdrowego i dobrego żywienia na doradztwo żywieniowe. Kucharz z kilkuletnim doświadczeniem w pracy w kuchni polskiej i orientalnej. Swym nieprzeciętnym podejściem do jedzenia, pokazuje Światu, że pokarm może być jedną ze wspaniałych i skutecznych metod do samouzdrawiania na każdym poziomie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *