
Zjawiska w klasyfikacji Pięciu Przemian to bardzo szeroki temat ponieważ według Teorii Pięciu Przemian każde ze zjawisk występujących we Wszechświecie może zostać przyporządkowane jednemu z Pięciu Elementów. W niniejszym artykule chcieliśmy zbiorczo przedstawić przyporządkowanie tych zjawisk, których znajomość będzie najprzydatniejsza w kontekście Tradycyjnej Medycyny Chińskiej.
Teoria Pięciu Przemian
Teoria Pięciu Przemian to, obok teorii Yin Yang, jedna z fundamentalnych dla Tradycyjnej Medycyny Chińskiej koncepcji zaczerpniętych z chińskiej filozofii. Teoria Pięciu Przemian nazywana jest też teorią Pięciu Faz, Pięciu Elementów lub Pięciu Żywiołów. Teoria ta jest modelem dialektycznym prezentującym pięć kategorii zjawisk zachodzących w świecie i w człowieku, które scalają Wszechświat w jedną całość. Teoria Pięciu Przemian służ opisywaniu procesów i naturalnego rozwoju.
Pięć Elementów a Teoria Yin Yang
Każdy z Pięciu Elementów można przyporządkować do Yin lub Yang. Elementami Yang są Drzewo, Ogień i Ziemia. Elementami Yin są Metal i Woda. Stąd też Teoria Pięciu Przemian jest niekiedy zapisywana w skrócie jako „3+2”.
Klasyfikacja zjawisk według Teorii Pięciu Przemian
Teoria Pięciu Przemian ujmuje wszystkie zjawiska występujące w przyrodzie. Zarówno na poziomie kosmosu, natury, jaki i indywidualnych organizmów i umysłów. Wszelkie ruchy energetyczne mogą być przyporządkowane do jednego z Pięciu Elementów.
Te kategorie obejmują zarówno kierunki świata, poru roku i pory dnia, jak również narządy wewnętrzne człowieka, części jego ciała, a także emocje, znaczenie duchowe oraz rośliny, zwierzęta i pożywienie.
Tabela zjawiska w podziale na Pięć Przemian
Poniższa tabela zbiorczo ujmuje Pięć Przemian i przyporządkowane im zjawiska z poszczególnych, najczęściej wymienianych i najprzydatniejszych w praktyce terapeutycznej kategorii.
Element | Drzewo | Ogień | Ziemia | Metal | Woda |
Kierunek | Wschód | Południe | Centrum | Zachód | Północ |
Pora roku | wiosna | lato | Dojo | jesień | zima |
Pora dnia | wschód słońca | południe | – | zachód słońca | północ |
Życie człowieka | narodziny | dorastanie | przemiana | schyłek | śmierć |
Kolor | zielony | czerwony | żółty | biały | czarny |
Klimat | Wiatr | Gorąco | Wilgoć | Suchość | Zimno |
Zang (narząd Yin) | Wątroba | Serce | Śledziona | Płuca | Nerki |
Fu (narząd Yang) | Pęcherzyk Żółciowy | Jelito Cienkie | Żołądek | Jelito Grube | Pęcherz Moczowy |
Warstwa ciała i funkcje: | ścięgna, ruchliwość | naczynia, puls | tkanka, mięśnie | skóra, włosy | kości, szpik |
Układ sensoryczny | wzrok | mowa | smak | węch | słuch |
Część ciała | szyja, barki, piersi, genitalia | naczynia krwionośne | brzuch | skóra, błony śluzowe | lędźwie, kolana, kostki |
Manifestowanie się | paznokcie | cera | usta | owłosienie ciała | włosy |
Płyn | łzy | pot | ślina | śluz | mocz |
Głos | krzyk | śmiech | śpiew | zawodzenie | jęk |
Zapach | kwaśny | spalony | słodki | stęchły | zgniły |
Kolor twarzy | zielony | czerwona | żółta | biała | niebieska |
Barwa głosu | krzyczący | śmiejący | śpiewny | płaczący | stękający/niski |
Emocja | złość, gniew | radość, pobudzenie | zamartwianie, obsesja | smutek, żal | strach |
Funkcja umysłowa | wyobraźnia | inteligencja, pamięć | logika, analiza, synteza, pamięć, idee | precyzja, introspekcja | wola, koherencja, pamięć |
Funkcja duchowa | intuicja | oświecenie | kontemplacja | świadectwo | mądrość |
Duch | Hun | Shen | Yi | Po | Zhi |
Smak | kwaśny | gorzki | słodki | ostry | słony |
Zboże | pszenica, jęczmień | gryka, czerwone proso | żółte proso, ryż kleisty | ryż, owies | soja, fasola |
Warzywo | zielony groszek | rzepa | ziemniak, dynia | cebula, rzodkiew | por |
Zwierzę | kurczak | jagnię | wołowina | konina | wieprzowina |
Owoc | śliwka | morela | melon | brzoskwinia | daktyl |
Dodaj komentarz