fbpx
  • TCM w Polsce
  • Jak odżywiać się latem zgodnie z medycyną chińską

    Jak odżywiać się latem zgodnie z medycyną chińską?

    Nadeszło lato! Najcieplejsza pora roku, o długim dniu i krótkiej nocy. Czas bogactwa w świecie roślin, które kwitnąc i dojrzewając, dają nam obfitość kolorowych kwiatów oraz pysznych warzyw i owoców - ciesząc nasze oczy i podniebienia. To jednak także okres wysokiego nasłonecznienia, upałów i dużej wilgotności powietrza, które stanowią czynniki chorobotwórcze. Czy możemy wspomóc nasz organizm i chronić go przed szkodliwymi czynnikami lata? Jak odżywiać się latem w zgodzie z TCM?

    Lato w ujęciu medycyny chińskiej

    Lato w TCM przynależy do elementu Ognia - czyste Yang, z którym związane są: ruch, radość, entuzjazm i twórczość. Przypisany jest mu także smak gorzki (właściwości ochładzające i wysuszające), który stanowi równowagę dla gorącego i wilgotnego lata. Do tej pory roku przynależą aż 4 Obiegi czynnościowe - Serca, Jelita cienkiego, Potrójnego ogrzewacza i Osierdzia. Lato to czas uzupełniania Yang przy jednoczesnej ochronie płynów ciała. Typowymi problemami objawiającymi się pod wpływem wysokiej temperatury powietrza są: odwodnienie, wyczerpanie cieplne, mrowienie, omdlenie cieplne, udar cieplny i wykwity skórne.

    Lato - Element Ognia

    Podczas, gdy temperatura na zewnątrz rośnie, Qi ze środka organizmu zaczyna przemieszczać się zewnątrz do powierzchni podskórnej - jednocześnie umożliwiając nam aktywny tryb w ciągu dnia i zwiększając podatność na osłabienie Środka, w skutek przyjmowania nadmiernej ilości produktów o właściwościach wyziębiających lub rozpraszających (np. produkty z lodówki lub nadmiar smaku ostrego). Zachód tłumaczy to prosto - przy pojawieniu się bardzo wysokich temperatur obciążony jest układ krążenia, w którym dochodzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych i osłabienia organizmu. Obserwujemy wtedy wzrost częstotliwości uderzeń serca (wysoki puls) i zaburzenia ciśnienia krwi (zaburzenia obiegu czynnościowego Serca). Prowadzi to do spadku ilości hemoglobiny transportującej tlen (osłabione Qi Płuc i osłabione Xue), co zwiększa ilość wykonywanych oddechów. To właśnie w tym okresie znacząco wzrasta ryzyko zawałowe!

    Pamiętaj! Bez odpowiedniej wentylacji nie jesteśmy w stanie właściwie zarządzać układem krwionośnym - świadomie pracuj z oddechem!

    Odżywianie latem w dietetyce chińskiej

    Jednym z filarów TCM, a zarazem pierwszym krokiem do zdrowia, jest wykorzystanie właściwości leczniczych pożywienia! Jednak nie chodzi jedynie o składniki odżywcze zawarte w jedzeniu, lecz o umiejętne dopasowanie smaku, termiki i sposobu przygotowania potraw zarówno do pory roku, jak i potrzeb wybranej jednostki!

    Pamiętaj - Serce odpowiada w TCM za tworzenie Xue - cennych płynów ciała, w tym aspektów morfologicznych (więcej znajdziesz tu: /dietetyka-i-zycie/budowanie-krwi-xue-w-diecie-weganskiej/), ale potrzebuje przy tym energii z pożywienia i energii oddechowej - Czyli mocnej Śledziony i silnych Płuc! Pamiętaj: chcąc zapewnić sobie sprawnie działające Serce, musisz najpierw nauczyć się właściwie oddychać i odpowiednio jeść.

    Ogólne zasady odżywiania latem:

    1. Dbaj o nawodnienie - porzuć mity o konieczności piciu wody butelkowanej! Sięgaj po płyny, które głęboko nawilżą Twoje ciało
      • Pomocny będzie w tym kompot z sezonowych owoców, domowej roboty lemoniada z miodem, zielona herbata z miętą i kardamonem czy lekka zupa warzywna!
      • Dodatkowo sięgaj po sezonowe produkty naturalnie nawilżające i ochładzające jak ogórki, cukinia, pomidory, bakłażany czy papryka, a także owoce jagodowe, maliny, jeżyny
      • Doskonale sprawdzą się również pełnoziarniste zboża i rośliny strączkowe jak fasola mung/ adzuki, które poza nawilżeniem tkanek ciała, wspomagają usuwanie nadmiernego gorąca z jego wnętrza.
    2. Gotuj krótko i lekko - gotowanie na wodzie, na parze czy blanszowanie świetnie sprawdzą się latem, dzięki temu pożywienie będzie lekkostrawne, a składniki odżywcze łatwoprzyswajalne.
    3. Korzystaj z sezonowego smaku gorzkiego - do tych produktów zaliczamy rabarbar, sałata, szparagi, karczoch czy mniszek - ich dodatek zapewni odtruwanie ciała z nadmiarów gorąca i zastojów Wątroby czy Jelit!
    4. Odżywiaj Xue, cenne płyny ciała - korzystaj z produktów, które będą wspierać organizm przy produkcji Xue, takie jak warzywa zielone liściaste, jagody, toniki Jing (żółtka, szpik kostny, orzechy włoskie, itp), naturalne produkty o barwie zielonej (brokuł, szpinak) i czerwonej (jabłka, pomidory).
    5. Unikaj produktów z lodówki - spożywanie produktów o niskiej temperaturze wprowadza chłód do organizmu, osłabiając ogień trawienny i Qi śledziony oraz zmusza go do ogrzania wprowadzonej treści wykorzystując przy tym własne Yang!
    6. Unikaj nadmiaru surowizny - latem możemy pozwolić sobie na większą ilość surowych produktów niż w innych porach roku, jednak nie zapomnijmy… nadmierna ilość surowych warzy, owoców czy mięsa i ryb (np. tatar czy sushi) wyziębiają Środek i osłabiają Qi Śledziony, co w konsekwencji spowolni metabolizm i osłabi odporność ciała.
    7. Unikaj nadmiaru przypraw - latem staraj się nie dodawać do pokarmu dużej ilość suszonych przypraw, zastąp je świeżym koperkiem, natką pietruszki, lubczykiem czy selerem naciowym.

    Dodatkowo… zadbaj o spokój ducha, czyli nie zapomnij o wypoczynku i medytacji - pamiętaj, że lato to szczyt energetyczny Serca, który jest siedzibą Shen. To właśnie ten aspekt zawiaduje naszym stanem psycho-emocjonalnym i wymaga zadbania w okresie naszej szczytowej aktywności. Unikaj nadmiernych ćwiczeń fizycznych i umysłowych.

    Uwaga! Jeśli czujesz silne napięcia stresowe, które uniemożliwiają Tobie zamianę nawyków - możesz wprowadzić do codziennej suplementacji olejek CBD - odpowiednio przyjmowany preparat zmniejszy zastoje Wątroby i napięcia emocjonalne, poprawi jakość snu, ułatwiając Ci wprowadzenie kolejnych nowych rytuałów w codzienne życie! Pamiętaj jednak - podstawę każdej terapii stanowi odpowiednie żywienie i nawodnienie!

    Jak odżywiać się latem zgodnie z medycyną chińską?

    Dlaczego produkty sezonowe?

    Przyroda jest doskonała - okazuje się, że składniki zawarte w produktach sezonowych doskonale wspierają te układy, które ze względu na zmiany meteorologiczne są najbardziej obciążone!

    Letnie produkty obfitują w silne przeciwutleniacze (borówka, wiśnia), wspierają układ wieńcowo-naczyniowy (pomidor, malina), regulują ciśnienie (bób, truskawka) oraz działają przeciwzapalnie. Zgodnie z TCM, są to produkty odżywiające Xue, wzmacniające Serce! Co więcej - wysoka zawartość wody w owocach zapewnia lepsze nawodnienie organizmu, a powszechnie występujące karotenoidy chronią skórę przed nadmiernymi poparzeniami i przyczyniają się do jej sprawniejszej regeneracji.

    ProduktySubstancje bioaktywneWłaściwości
    Borówka
    słodka/ neutralna
    antocyjany, kwas hydroksycynamonowy, karotenoidy
    • zmniejsza cholesterol we krwi i ryzyko wystąpienia chorób wieńcowo-naczyniowych
    • wspiera narząd wzroku
    • silne właściwości antyoksydacyjne i antynowotworowe
    Malina
    Jeżyna
    kwaśne-słodkie/ neutralne
    witamina C, kwercetyna, antocyjany
    • działanie antyoksydacyjne, przeciwmiażdżycowe, przeciwzakrzepowe
    • właściwości napotne i wykrztuśne
    • pobudzają perystaltykę jelit
    Czarna porzeczka
    kwaśna/ neutralna-lekko chłodna
    witamina C, antocyjany, karotenoidy
    • silne właściwości przeciwzapalne, przeciutleniające
    • chroni naczynia krwionośne i układ nerwowy
    • wspiera układ immunologiczny
    • chroni przed czynnikami kancerogennymi
    Truskawka
    słodka/ lekko chłodna
    witamina C, kwas elagowy, katechiny, kwercetyna
    • wpierają układ krwionośny
    • działają antyoksydacyjnie
    • nasila ruchy robaczkowe jelit
    Pomidor
    kwaśny/ chłodny
    witamina C, likopen, beta-karoten
    • działanie antyoksydacyjne i antynowotworowe
    • silne właściwości kardioprotekcyjne
    • chroni skórę przed niekorzystnymi skutkami nadmiernej ekspozycji na promienie UV
    Fasola szparagowa
    słodka/ neutralna
    izoflawony, foliany, taniny
    • stabilizuje poziom glukozy we krwi
    • odżywia bakterie jelitowe
    • działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwzapalne
    Bób
    słony/ neutralny
    izoflawony, foliany, taniny
    • stabilizuje poziom glukozy we krwi
    • odżywia bakterie jelitowe
    • działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwzapalne
    Rukola
    gorzka/ lekko chłodna
    glukozynolany, witamina C, foliany
    • działanie przeciwnowotworowe, antyoksydacyjne, przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne oraz przeciwzapalne
    Cukinia
    Ogórek
    fitosterole, kukurbitacyna
    • działanie antyoksydacyjne, przeciwpasożytnicze, przeciwmiażdżycowe i przeciwzapalne
    • właściwości przeciwcukrzycowe
    • zapewnia silne nawodnienie
    Kalarepa
    gorzko-ostra/ chłodna
    glukozynolany, cholagoga
    • działa żółciopędnie
    • reguluje perystaltykę jelit
    • właściwości antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe
    Wiśnia
    Czereśnia

    słodko-kwaśne/ neutralne
    antocyjany, witamina C, cyjanidyna
    • zmniejsza objawy dny moczanowej
    • właściwości kardioprotekcyjne, przecimiażdżycowe i przeciwzapalne
    • działanie antyoksydacyjne

     

    Autorzy

    Marta Wcześniak Dietetyk TCM, absolwentka dietetyki na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, pasjonatka zdrowego stylu życia stawiająca na podejście holistyczne, łącząc metody Wschodu i Zachodu. Dzięki nie przeciętnemu podejściu do kuchni, pokazuje drugie oblicze jedzenia, które nie tylko satysfakcjonuje podniebienie, ale także stanowi skuteczną metodę leczenia.

    Najciekawszy newsletter o Medycynie Chińskiej!

    • Dołącz do grona naszych czytelników.
    • Śledź nasze artykuły, filmy i polecane akcesoria TCM.
    <li id="getresponse-widget-3" class="widget widget_getresponse-widget"><h3></h3><div ><script type="text/javascript" src="//app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=GITVT&webforms_id=38184702&v=0"></script></div></li>
  • Mogą Cię zainteresować

    Odżywianie według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

    odżywianie, dietetyka, medycyna chińska, książka

    Jedz i żyj zgodnie z porami roku

    książka, odżywianie, dieta, medycyna chińska

    Terapia pożywieniem - Dietetyka według tradycyjnej medycyny chińskiej

    książka, odżywianie, dieta, medycyna chińska

    Żyj dobrze żyj długo - Peter Deadman

    Żyj dobrze żyj długo, Peter Deadman, książka
  • Możesz znać nas z